Voor elke retailer of retail manager is het belangrijk om te kijken naar vandaag, maar nog belangrijker om te kijken naar morgen. Want wanneer winst in de kleinste dingen verborgen zit en negatieve resultaten direct op jouw bordje terecht komen, wil je namelijk wel op de toekomst voorbereid zijn.
Met de juiste voorbereiding en informatie is het veel makkelijker inspelen op (on)verwachte problemen. Daarom blijft een helikopterview van je gehele organisatie enorm belangrijk. Vooral als je maar een aantal uur in de dag hebt, en je soms met een aanhoudend personeelstekort zit.
Inventariseren van alle objecten die onderhoud of aandacht nodig hebben
Onder het mom van: je kunt niet alles zelf, besteden de meest succesvolle retailers of retailmanagers daarom zelf weinig aandacht aan zaken waar zij weinig ervaring in hebben en laten object inventarisaties en product inventarisaties over aan professionals.
Welke werkzaamheden hebben we uitgevoerd?
In de afgelopen maanden zijn wij daarom bezig geweest met het in kaart brengen van alle objecten die onderhoud of aandacht nodig hebben, zoals kassasystemen, airco’s, alarmsystemen en koelingen bij een grote retailorganisatie* in Nederland.
We maakten overzichtelijk hoeveel roerende en onroerende objecten er aanwezig waren, en brachten in kaart wanneer deze objecten onderhoud nodig hebben en wanneer de garantietermijn hiervan verliep.
Wat heb je daar dan aan?
Wanneer tijd kostbaar is, wil je niet te maken krijgen met onverwachte problemen, en dan is vooruit kijken extra belangrijk om alles onder controle te houden.
De meeste retailers of managers zien hiervan vaak niet de noodzaak, totdat ze in nood komen. En dat maakt juist het onderscheid tussen een professionele organisatie / manager en een manager die achter de feiten aanloopt. Weet jij wel precies wat je in huis hebt? Repareer jij spreekwoordelijk het dak wanneer de zon nog schijnt? Ben jij voorbereid op de toekomst? Bespaar jij tijd wanneer je dat het hardst nodig hebt?
Met deze inventarisatie werkzaamheden zijn we in totaal 8 maanden bezig geweest. Verspreid over filialen in heel Nederland. Maar als een object nu aandacht nodig heeft, zijn ze wel optimaal voorbereid. En dat bespaart niet alleen tijd en geld, maar levert ook indirect concurrentievoordeel op.
* Om de wens van onze klant te respecteren, wordt de naam van de organisatie niet genoemd.