Wat is een inventarisatie? We leggen het u uit!

In de retail en detailhandel kunt u er eigenlijk niet omheen: inventarisaties. Maar wat is inventariseren eigenlijk? Een inventarisatie betekent letterlijk: een lijst maken van alle aanwezige items. Oftewel, het tellen van de voorraad. Hoe vaak u inventariseert is afhankelijk van het type bedrijf en de grootte daarvan. Zo inventariseren sommige bedrijven één of twee keer per jaar, terwijl anderen liever eens per maand of per kwartaal tellingen uitvoeren.

 

Waarom inventariseren?

Het goed bijhouden van de voorraad is voor uw boekhouding een must. Sterker nog, voor veel voorraadhoudende bedrijven is dit zelfs verplicht. Door een actueel en realistisch beeld te hebben van de voorraad, weet u zeker dat ook uw boekhoudkundige voorraad klopt. Klopt deze niet? Dan weet u ook dat er gekeken moet worden naar wat hier precies de oorzaak van is. Is er bijvoorbeeld iets mis met het voorraadsysteem? Is er sprake van diefstal of zijn er producten beschadigd? Door uw voorraad goed te monitoren kunt u hier snel op inspelen.

 

De voordelen van inventariseren:

  • Een actuele en realistische weergave van de huidige voorraad. Zowel fysiek als boekhoudkundig.
  • Sneller kunnen handelen bij systeemproblemen of (winkel)diefstal
  • Het rapport kan ook gebruikt worden voor fuseringen, bedrijfsovernames, faillissementen en ongevallen
  • Klanten beter kunnen helpen / informeren over hun bestelling. Zo voorkomt u dat u een artikel verkoopt dat eigenlijk niet op voorraad blijkt te zijn. Dit is vooral van toepassing voor webshops en omnichannel-bedrijven
  • Een nauwkeurig beeld van de productprestaties

 

Product- en object inventarisaties

Bij een inventarisatie denkt u misschien al snel aan het tellen van de verkoopproducten. Maar naast voorraadinventarisatie zijn de object inventarisaties ook erg belangrijk. Hierbij worden alle andere aanwezige objecten meegenomen. Denk bijvoorbeeld aan bureaustoelen, schoonmaakapparaten en kassa’s. Zo heeft u bij overnames, verhuizingen of bij brand, inbraak of een ander ongeval, altijd een compleet overzicht van hoeveel producten en objecten u nog in voorraad heeft. Elcotel Retail Support maakt ook volledige voorraadrapportages.

Wilt u meer weten over inventarisaties? Bijvoorbeeld over welke inventarisatie er het beste bij uw bedrijf aansluit? Of wilt u gewoon graag advies? Neem dan contact met ons op, wij helpen u graag verder!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen?